Thursday, December 10, 2009

De Theorie

Stap 1
Neem de kettingpons en haal de ketting eraf.

Een ketting pons is een machientje dat het pieletje van je ketting eruit duwt waardoor je ketting als het ware gebroken is. In mijn geval gooi ik de ketting weg. Een andere mogelijkheid is een nieuw pieletje kopen en de ketting weer aan elkaar maken, of een schakeltje waardoor de ketting open en dicht kan.

Stap 2
Het loshalen van de rem en derailleurskabels.

Meestal zitten er aluminium dopjes op het uiteinde van de kabel, deze moeten er soms af zodat de kabel door de geleidingen op het frame kunnen. Alle kabels worden tot aan het stuur eruit getrokken. Op de schuine stang tussen het balhoofd en je bidon zitten of schakeldingen of nokjes waar de schakelkabels doorheen lopen. In mijn geval zitten er nokjes en die mogen er geloof ik ook af. Echter helemaal zeker ben ik hier niet van.

Een tip: Alle schroefjes en dingetjes die ik van de fiets haal stop ik in plastic zakjes, gesorteerd op onderdeel. Ik heb geen idee waarmee ik bezig ben of wat deze onderdelen nu toch eigenlijk zijn, daarom bewaar ik alles.

Nog een tip: trek die kabel die door het frame gaat er niet zomaar uit, want straks moet er ook weer iets in en dat gaat lastig, te vergelijken met de veter aan de bovenkant van je trainingsbroek.




No comments:

Post a Comment