Tuesday, December 29, 2009

DE Frustratie

HET Crankstel, is Campagnolo, wat er later op komt is Shimano. Dat is ongeveer hetzelfde asl iemand met een PC en iemand met een Apple, voor beide is wat te zeggen, samen in hetzelfde kantoor is haast niet mogelijk, tenzij je kennis van zaken hebt.

Dat Crankstel (foto 1) moet eruit en niet alleen om bovenstaande reden, want als ik DE Fiets wil laten zanden en overspuiten dan moet alles wat eraf kan er ook af.
Om het eraf te halen heb ik van DE Monteur van Kaptein (eervolle vermelding, met dank voor de hulp) een gereedsschaps-ding geleend (foto 2) en daarmee heb ik de schroeven los gedraaid. (foto 3)

Nu waarom heb ik het geleend en niet gekocht? Daar het een Campa-crank is en ik op mijn andere fietsen met Shimano rijd, een Campa gereedsschaps-ding past niet op mijn Shimano, dus zou ik alleen voor deze keer het aanschaffen, dat doe ik niet, want dat vind ik zonde van mijn geld.
Nou had ik het idee dat ik er met dit gereedsschaps-ding zou zijn en toen ik de schroeven eruit had en ik een beetje ging draaien en trekken aan de crank en deze bleef zitten, sloeg bij mij de wanhoop toe. Gaat dit ooit lukken? Toen ben ik naar Kaptein gegaan en heb daar DE Cranktrekker gehaald (foto 4), een cranktrekker draai je in de reeds bestaande schroefdraad van de crank zodat je als het ware houvast hebt en dan kan je met veel kracht DE Crank los halen.
Nu is HET Crankstel een gedeelte van DE Fiets dat het zwaar te verduren heeft bij intensief en loangdurig gebruik en er willen zich nog wel eens wat ongelukjes voordoen en DE Crank kan wat beschadigingen oplopen. Zo ook DE Crank van DE Fiets. Met andere woorden, de schroefdraad is beschadigt en ik kan niet verder.

Al met al ben ik een middag bezig geweest en zit HET Crankstel nog steeds op DE Fiets. (foto 5)



















Foto 1, HET Crankstel



















Foto 2, HET Gereedsschapsding.
























Foto 3, schroefjes losgedraaid.


















Foto 4, DE Cranktrekker.



















Foto 5, HET Crankstel, nog steeds aan DE Fiets.

2 comments:

  1. Hoi,
    op zoek naar een cranktrekker kwam ik op je weblog. Toeval?,ik heb ook een Gazelle, bj ong. 1989, en ben die aan het opknappen.
    Dus o.a. de cranks eraf. Kwam er wel achter dat je dat "paddestoeltje" eraf moest halen!! Heb je dat gedaan? http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm
    Voor de rechtercup heb je een hele grote sleutel nodig, mt 36, en bij mij moest ik rechtsom draaien! BSA-lager.
    groet en succes!

    ReplyDelete
  2. Hoi Helle040,
    Houd me op de hoogte van je gazelle en hopelijk lees je met me mee.
    Is jouw crank campa of shimano of iets anders?

    ReplyDelete