Saturday, January 16, 2010

HET Crankstel, maar dan verminkt.




HET Crankstel zou eigenlijk al niet meer loskomen met DE Cranktrekker er zaten gewoon teveel beschadigingen op. Na mijn noodoproep is er vandaag iemand gekomen om me te helpen. En daar valt wel het een en ander van te zeggen, mijn hulp in donkere dagen is namelijk helemaal vanuit de andere kant van het land gekomen, met in de achterbak van de auto een gereedsschapskist, zo'n werkbankje, een slijptol en nog een aantal dingen die ik nog nooit had gezien, behalve dan in het Gamma krantje.

Nu, wat hebben we gedaan? HET Crankstel is kapotgemaakt met die slijptol en tik tik tik het was eraf.
Daarna zat er in het frame nog dat andere ding, volgens mij heette dat DE Trapas en die hebben we eruit gekregen met speciaal Campagnola gereedschap. Dit is een vieze handen klusje, want de beroemde Campa witte pasta is na een lange tijd rondrijden gewoon bruine prut geworden die goed aan je handen blijft zitten. Wat we hebben gedaan is alles wat er door het ronde gedeelte onder in het frame zit eruit gehaald.

Ik heb al een andere groep klaarliggen, dus de spullen die er op mijn fiets zaten heb ik niet meer nodig. Het is mogelijk DE Fiets opnieuw op te bouwen met de originele onderdelen, maar dat is een hele andere hobby. De Campa onderdelen zijn te vinden, op E-bay betalen amerikanen zich blauw aan dat spul. Aleen is dit mijn doel niet en daarom konden we ook grof geweld gebruiken voor HET Crankstel. Toch vond ik het pijnlijk om te zien en ook wel spannend met al die vonken die er van af vlogen met die slijptol.


TIP: Doe dit buiten en met een bril op, met zo'n slijptol komen de vonken er van af, maar ook allemaal kleine stukjes slijpsel en dat kan in je ogen komen.

HET Zadel en DE Zadelpen gingen er verdacht makkelijk vanaf, ik heb het idee dat ik een beetje voor gek sta. Nu was er wel een verschil in aanpak. Hoe ik het deed: fiets tussen mijn benen vast houden en een beetje wrikken aan dat zadel, niet effectief.
Hoe ik het vandaag geleerd heb: zadel er van af, zadelpen in bankschroef, frame in handen en wrikken maar, dit vergroot de kracht ivm hefboomwerking, resultaat: zadelpen binnen enkele seconden los.

HET Balhoofd is een lastiger verhaal voor me, ik ben niet het sort mens dat zich heel lang kan concentreren en toen we aangekomen waren bij dit onderdeel stonden mijn hersenen al enige tijd op "standje duh".

Wat ik wel weet is dat hetgeen ik deed niet goed was. Er zitten op dat balhoofd 2 van die vijfkantige dingen, wat ik deed met het draaien zonder de ander tegen te houden bleek niet juist. Vandaag heb ik geleerd dat als ik de ene tegenhoudt en ik aan de ander draai, de bovenste, dat het dan wel lukt. Echter alleen als DE Fiets vaststaat in dat werkbankje. Als de bovenste eraf is zit er een ringetje met een palletje. Het idee is dat het palletje in het juiste gleufje valt en dan kan je het eraf halen, is dit niet het geval en lukt het je niet om dat ringetje goed te draaien kan je proberen of deze meedraait met het onderste vijfkantige ding, echter let erop dat het palletje de schroefdraad op de fiets niet beschadigt. Daarna kan je met een stang en een hamer het alleronderste gedeelte van HET Balhoofd eruit tikken, dit lukte me niet, maar gelukkig had ik hulp!























Nu kan het feest beginnen, het frame is kaal, rest mij de vraag zanden of schuren?
Dit hangt af van het beoogde eindresultaat...... to be continued.


















HET Crankstel, na verminking met slijptol.



















Oldskool Campa gereedschap
(en mijn duim als bewijs dat ik ook wat gedaan heb)
























Mijn hulp in donkere dagen,
Ciclista ..... oftewel Mark,
Veni, vidi, vici ...... oftwel Hij kwam, hij zag en hij overwon!

1 comment: