Tuesday, January 12, 2010

DE Tussendoorklus… of gewoon HET Velglintje. Deel 2



Voordat een binnenband en een buitenband op een nieuw wiel gaan moet er een velglintje op. Ik vermoed dat het is om DE Binneband te beschermen tegen DE Velg. Ik schafte daarvoor die van Schwalbe aan, een “velglint, hoge druk en zelfklevend”.
Dus ik had een idee dat het een soort plakbad was met een gaatje voor het ventiel. Ik zag het al voor me dat ik dat plakbandje op mijn velg zou plakken en ik zeer voorzichtig moest zijn want ja dat plakbandje blijft niet altijd plakken en als ik het verkeerd doe dan moet ik het weer loshalen, dacht ik.
Inmiddels ben ik erachter dat het niet hetzelfde spul is als wat ik bedacht had. Het is een soort niet zacht, maar wel een beetje rekbaar kunststof met een gaatje voor het ventiel, wat je met een beetje moeite om je velg doet.
Nu over dat gaatje had ik wel gelijk, dat moet op de goede plek, anders moet je HET Velglintje er weer af halen en er weer opnieuw op doen. Het Velglintje zit redelijk strak en eraf halen is best een gepiel. Dus dacht ik heel even dat ik wel met een mesje of zo een nieuw gaatje kon prikken, maar ik vind dat toch niet kunnen. Het is een beetje hetzelfde als een plankje ophangen met spijkers en dan voor altijd ondersteunen met een stapel boeken, omdat je te lui was om even naar de Gamma te rijden voor een paar pluggen. Dat kan gewoon niet.
Ik heb met mijn kleinste inbussleuteltje (vast niet de bedoeling) onder HET Velglintje aangehaakt en heb het er zo weer uit gewipt. Toen, omdat ik niet weer dezelfde fout wilde maken heb ik door HET Gaatje een ventiel gestoken en dat door mijn velg gestoken en toen HET Velglintje om mijn velg gedaan, op deze manier bleef HET Gaatje zitten waar het zitten moest. Dat vond ik best goed bedacht van mezelf.
Ik heb meteen de banden erop gezet, ze zien er mooi uit!

DE Casette komt morgen wel, ik weet echt nog niet hoe het moet, al had ik zo’n handig filmpje. Het gereedschap is in iedergeval in mijn bezit. klik



HET Velglintje


















Lintje om DE Velg



















HET Gaatje bijna op de goede plek

















HET Ventiel erdoor i.v.m. HET  Gaatje























HET Wiel met banden, velglintje en lucht erin!





No comments:

Post a Comment